Užitočné pomôcky pre Vašu účtovnícku prácu

“Spoločnosť Agrico, s. r. o. sa dlhodobo, od roku 1999, zameriava na spracovanie komplexnej účtovnej agendy a miezd a účtovné a ekonomické poradenstvo. Vlastníkom a konateľom spoločnosti je Miroslav Gandžala.  Ako autor dlhodobo prispieva odbornými príspevkami do Hospodárskych novín a formou odborného poradenstva v účtovníckych skupinách a diskusiách. Okrem toho, na základe vlastných dlhoročných skúseností v účtovnej praxi  je autorom viacerých veľmi užitočných pomôcok pre účtovníčky a účtovníkov.” (Zdroj: Poradca podnikateľa, spol. s r. o.)

 

A tu vám tieto užitočné pomôcky predstavím…

Objednávkový formulár je na konci tejto stránky

DAŇOVÁ EVIDENCIA

Kompletný a podrobný popis pomôcky tu

Kompletný a podrobný popis pomôcky tuna vedenie evidencie pre podnikateľov, ktorí nechcú viesť klasické jednoduché účtovníctvo. V pomôcke môžete evidovať príjmy a výdavky, pohľadávky a záväzky, majetok a zásoby. Vďaka pomôcke budete mať prehľad o príjmoch, výdavkoch, majetku, zásobách, financiách, pohľadávkach a záväzkoch. Použité sú automatické prepočty a využívajú sa dynamické polia. Údaje sú navzájom previazané. Automatická kontrola správnosti zadávania údajov, ako aj okamžitý prehľad o výsledku  hospodárenia (ČZD) je samozrejmosťou. Záznamy môžete filtrovať podľa akýchkoľvek kritérií, vytvárať kvalitné tlačové zostavy. V pomôcke je aj automatický súčet odvodov SZČO do ZP a SP, ktoré len jednoducho uvediete do daňového priznania.

EVIDENCIA STRAVNÉHO PRE JEDNODUCHÉ ÚČTOVNÍCTVO A DAŇOVÚ EVIDENCIU

Kompletný a podrobný popis pomôcky tu

Poznáte zmeny v súvislosti s možnosťou poskytovania finančného príspevku (FP) na stravovanie zamestnancov od 1.3.2021? Poskytujete FP v zmysle platných zákonov, t. j. vopred? Dokážete si odsledovať, kedy, komu a v akej výške ste FP poskytli?  Viete, že poskytnutie FP cez mzdu musí mať zamestnanec najneskôr v prvý deň mesiaca, na ktorý mu príspevok poskytujete? Táto pomôcka vám pomôže po zadaní mien zamestnancov a sadzby výšky príspevku, ktorý poskytujete (a aj príspevku zo SF) mať prehľad o výške a čerpaní za každého zamestnanca. Pomôcka sleduje správnu výšku poskytnutého FP a v prípade, ak je pod úrovňou povinnej výšky vás na to upozorní. Rovnako sleduje aj výšku maximálneho možného príspevku. Výšky sadzieb, ktoré sa často menia, nemusíte sledovať. Pomôcka to robí za vás.

DAŇOVÝ BONUS PRE SZČO 2024

Kompletný a podrobný popis pomôcky tu

Jednoduchý a pohodlný výpočet správnej výšky daňového bonusu platný v roku 2024 len po zadaní niekoľkých údajov –  čiastkového základu dane daňovníka, čiastkového základu dane druhej posudzovanej osoby a údajoch o deťoch (meno a dátum narodenia). Vek dieťaťa sa vypočíta automaticky. Pomôcka vypočíta nárok na daňový bonus po zohľadnení ČZD oprávnených osôb, veku detí a počtu detí a “sleduje” výšku daňového bonusu, na ktorú má daňovník nárok a aj údaje o výške bonusov za každý mesiac samostatne podľa jednotlivých mesiacov. Pomocou tejto pomôcky si môžete nielen vypočítať daňový bonus za rok 2024 ale aj porovnať s výpočtom na portále finančnej správy.

EVIDENCIA TRŽIEB E-KASA

Kompletný a podrobný popis pomôcky tu

Pomôcka na sledovanie dennej evidencie tržieb eKasa slúži na porovnanie tržieb eKasy a údajov na finančnej správe. Táto pomôcka je veľmi užitočná, nakoľko sa často stáva, že “nesedí” tržba z eKasy evidovaná na FS a reálne inkasovaná tržba v eKase na predajnom mieste. Táto evidencia môže slúžiť aj ako podklad, ktorý vám klienti vyplnia podľa údajov eKasy a budú zasielať mailom na zaúčtovanie. V pomôcke je možné evidovať číslo uzávierky, počet kupujúcich, hrubý GT (vypočítaný automaticky), tržby podliehajúce podľa podľa jednotlivých aktuálnych (2025) sadzieb DPH, samostatne tržby nepodliehajúce DPH, sumy zaokrúhlenia, platby podľa spôsobu platby (karta, poukážka/šek, iné), inkaso faktúr v hotovosti, evidencia prevodov hotovosti na účet a do hotovostnej pokladne Polia v celom hárku sú automaticky prepočítavané. Súčasťou je aj 9 prehľadných grafov s analýzou predaja. Pokiaľ nepotrebujete takto podrobný prehľad, je k dispozícii aj zjednodušená verzia tejto pomôcky.

STRAVNÉ SZČO

Kompletný a podrobný popis pomôcky tu

Táto pomôcka vám pomôže jednoducho a pohodlne vypočítať správnu výšku stravného SZČO za rok 2024. Stačí len označiť dni, v ktorých podnikateľ vykonával činnosť. SZČO si môžu v roku 2024 uplatniť daňový výdavok na stravné na každý deň v roku 2024 kedy vykonávali podnikateľskú činnosť (t. j. aj na sobotu, nedeľu, ak preukážu, že podnikateľskú činnosť vykonávali aj v tieto dni) a to bez preukazovania nákupu stravných lístkov alebo bez dokladu o nákupe stravy (obedov). Stačí, keď si vrámci uzávierkových operácií 31.12.2024 zaúčtujú ročnú sumu stravného za každý deň, kedy vykonávali v roku 2024 podnikateľskú činnosť. Stačí len v pomôcke označiť písmenom x alebo X dni, v ktorých si SZČO uplatňuje stravné (dni, v ktorých vykonával podnikateľskú činnosť). A to je všetko. Pomôcka automaticky vypočíta nárok na stravné podľa sadzby stravného, ktorá platila v aktuálnom mesiaci. Soboty, nedele a sviatky v roku sú farebne označené. Pomôcka vám vytvorí tlačovú zostavu, ktorú si len vytlačíte, podpíšete a zaúčtujete v účtovníctve.

SLEDOVANIE OBRATU NA POVINNÚ REGISTRÁCIU ZA PLATITEĽA DPH V ROKU 2025

Kompletný a podrobný popis pomôcky tu

Máte pod kontrolou výšku vášho obratu na DPH? Bojíte sa že “prešvihnete” termín na povinnú registráciu za platiteľa DPH? Viete, že na registráciu za platiteľa DPH máte len 5 pracovných dní po prekročení obratu? Komplikovane spočítavate obraty za každý mesiac, aby ste zistili, či už máte povinnosť registrovať sa za platiteľa DPH? Dávajú vám klienti neskoro doklady a vy zistíte, že klient už dávno mal byť platiteľom DPH? Táto pomôcka vám pomôže jednoducho, pohodlne a VČAS sledovať výšku obratu za sledované obdobie (rok 2025) podľa novely Zákona 222/2004 Z. z. a to len po zadaní základných údajov –  obratu z vystavených faktúr v sledovanom období a údajov z eKasy v sledovanom období. Pomôcka Obrat na povinnú registráciu DPH slúži na sledovanie obratu DPH v zmysle novely Zákona 222/2004 Z. z. platnej od 1.1.2025. Touto novelou došlo k zmene výšky sledovania obratu ako aj k zmene spôsobu registrácie za povinného platiteľa DPH.

Sú určené dve finančné hranice obratu, pri ktorých vzniká povinnosť registrácie: Prvá hranica je vo výške 50 000 eur. Pri dosiahnutí tejto sumy, kedykoľvek v priebehu roka, vzniká zdaniteľnej osobe povinnosť registrácie za platiteľa DPH do 5 pracovných dní od dátumu prekročenia tohto obratu. Zdaniteľná osoba sa stáva platiteľom DPH od prvého dňa nasledujúceho roka (od 1.1.2026). Pri prekročení sumy obratu vo výške 62 500 eur vzniká povinnosť zdaniteľnej osobe registrovať sa za platiteľa dane do 5 pracovných dní od dátumu prekročenia tohto obratu. Platiteľom sa ale stáva okamžite a dani z pridanej hodnoty už podlieha aj dodanie, vďaka ktorému došlo k prekročeniu sumy 62 500 eur. Preto je nevyhnutné sledovať si obrat kontinuálne počas celého roka – na dennej báze. Nestačí si obrat spočítavať až po ukončení mesiaca (alebo dokonca po dlhšom intervale), zvlášť v prípadoch, kedy sa blíži prekročenie hranice na povinnú registráciu za platiteľa DPH. Odporúčanie – pomôcku môžete objednať pre svojich klientov, aby si evidovali obraty a po prekročení limitov vás včas informovali aby ste ich mohli včas v zákonnom termíne zaregistrovať za platiteľov DPH.

EVIDENCIA ÚČTOVNÍKA

Kompletný a podrobný popis pomôcky tu

Stíhate evidovať a kontrolovať všetky vaše účtovné termíny a všetky vaše povinnosti? Nezabudli ste niečo urobiť, poslať? Máte prehľad vo vašich účtovných povinnostiach? Na uľahčenie vašej každodennej účtovníckej práce vám poslúži práve táto pomôcka. V nej máte pohromade v rámci jedného hárka všetkých klientov a všetky povinnosti a navyše vždy k dispozícii len na jeden klik myšou. V tejto pomôcke máte pohromade všetky účtovné jednotky, ktorým spracovávate účtovníctvo, ako aj všetky povinnosti a termíny. Záznamy môžete ľubovoľne filtrovať podľa jednotlivých klientov, podľa typu povinností, podľa stupňa rozpracovanosti jednotlivých povinností a tiež podľa dátumov. Máte možnosť tlače prehľadných zostáv.

PAUŠÁLNE VÝDAVKY

Kompletný a podrobný popis pomôcky tu

Výpočet sumy zdaniteľných príjmov a k nim prislúchajúce paušálne výdavky v zmysle zákona a zatriedenie do správnych riadkov daňového priznania a jeho prílohy. Pomôcka zobrazí vzor tlačiva daňového priznania, kam v daňovom priznaní a v prílohe aké sumy máte uviesť na strane 3 a 4 a v prílohe č. 3 aktuálne platného daňového priznania. Pomôcka automaticky sama  zatriedi príjmy z podnikania a výdavky na sociálne poistenie a preddavky na zdravotné poistenie, nedoplatky z ročného zúčtovania a dobrovoľné platby na sociálne poistenie do správnych riadkov daňového priznania a jeho prílohy. Súčasťou je aj prehľadná evidencia ZÁSOB a POHĽADÁVOK, ktorých hodnotu máte povinnosť uvádzať v daňovom priznaní. Súčasťou sú aj tlačové zostavy, ktoré v prípade kontroly môžete predložiť. K dispozícii je verzia s evidenciou ZÁSOB a POHĽADÁVOK a aj verzia bez evidencie ZÁSOB a POHĽADÁVOK ak zásoby a pohľadávky nemáte.

ČLENENIE DPH A KV DPH

Kompletný a podrobný popis pomôcky tu

Nie ste si istý, či ste správne posúdili konkrétny DPH prípad? Dali ste sumy DPH do správneho riadku v tlačive priznania k DPH? Použili ste správny oddiel v KV DPH? Viete, v ktorých prípadoch a s akým kódom treba podať Súhrnný výkaz? Táto pomôcka vám to všetko prezradí. Pomôcka je určená pre všetkých účtovníkov, ktorí účtujú DPH. Pomôcka obsahuje 67 !!! účtovných prípadov, ktoré sa vyskytujú v účtovnej praxi a slúži na správne posúdenie a zatriedenie jednotlivých situácií v súvislosti s DPH a KV DPH. Stačia len 2 kroky1.) vyberiete si zo zoznamu, či sa jedná o DPH na VSTUPE alebo o DPH na VÝSTUPE, 2.) z rozbaľovacieho zoznamu si zvolíte konkrétny DPH prípad. Pomôcka vám zobrazí, kam do DP a KV DPH konkrétny prípad patrí. Vo verzii pre účtovný program Pohoda sa vám navyše zobrazí aj členenie DPH a KV DPH používané programom Pohoda.

ÚČTOVANIE TIPOS-U V JEDNODUCHOM ÚČTOVNÍCTVE

Kompletný a podrobný popis pomôcky tu

Účtujete Tipos ako mandatár na strane predajcu ich produktov? Neviete, ako zaúčtovať tú dlhúúú pásku z terminálu Tiposu? A čo ide a čo nejde do koeficientu DPH? Táto pomôcka vám pomôže jednoducho a pohodlne po zadaní pár údajov z “pásky” z terminálu pomôcť so zaúčtovaním týchto pohybov v jednoduchom účtovníctve. Pomôcka je určená pre používateľov účtovného programu Pohoda (ale aj pre nePohoďákov), ktorí účtujú terminál Tiposu na strane mandatára. Pre Pohoďákov je vo formulári navyše uvedené členenie, ktoré používa program Pohoda od spoločnosti Stormware. Na webovej stránke https://agrico.sk/tipos/ je uvedený aj postup, ako postupovať v jednotlivých agendách (FO, pokladňa, OZ).

ŠTÍTKY NA ZAKLADAČE (ŠANÓNY)

Kompletný a podrobný popis pomôcky tu

Jedným z ukazovateľov kvality účtovníka je nielen správne a kvalitne spracované účtovníctvo, ale aj to, v akom stave má účtovné doklady a v akom stave ich odovzdá klientovi alebo predloží na kontrolu kontrolným orgánom. Aj to je vizitkou správneho účtovníka. Na tento účel slúžia kvalitné štítky určené na nalepenie na chrbát zakladačov (šanónov). Štítky majú jednotný grafický vzhľad a môžu sa použiť pre bežne používané rozmery zakladačov (6×21 cm, 3,5 x 21 cm a 5 x 15,5 cm). Štítky je možné vytlačiť na akejkoľvek tlačiarni na papier formátu A4 z programu MS OFFICE (MS Excel). Na jednu stranu formátu A4 je možné vytlačiť 3 štítky (pri formáte 6×21 cm a 5×15,5) a 5 štítkov (pri formáte 3,5×21). Štítky sú prispôsobené aj na uvedenie údajov potrebných v súvislosti s registratúrnym poriadkom a plánom.

——–

Na používanie pomôcok je potrebný MS OFFICE Excel vo verzii 2010 a vyššej. V prípade používania verzie 2007 a nižšej nie je garantovaná plná funkčnosť pomôcky.

Každá pomôcka je viazaná len pre odberateľa, ktorého údaje sú uvedené v objednávke a nie je možné ju použiť pre inú firmu alebo živnostníka.

Pokiaľ chcete pomôcku objednať pre FO nepodnikateľa, ako IČO uveďte: 12345678

Pokiaľ potrebujete pomôcku pre niekoho iného alebo pre viacerých používateľov, vyberte v objednávkovom formulári príslušný počet a do poznámky objednávky uveďte IČO a názov (meno a priezvisko) podnikateľa(-ov).

Na základe objednávky vám bude na vašu mailovú adresu uvedenú v objednávke ihneď zaslaný doklad na vykonanie úhrady.

Po úhrade tohto dokladu (Objednávky) vám mailom zašleme pomôcku podľa vašej objednávky a vyúčtovaciu faktúru.

V prípade potreby nás neváhajte kontaktovať. Radi Vám odpovieme na Vaše otázky.

Viac info vo Všeobecných obchodných podmienkach.

Predajný formulár je vytvorený v systéme SimpleShop.cz.

0