-
Máte pod kontrolou výšku vášho obratu na DPH?
-
Bojíte sa že “prešvihnete” termín na povinnú registráciu za platiteľa DPH?
-
Viete, že na registráciu za platiteľa DPH máte len 5 pracovných dní po prekročení obratu?
-
Komplikovane spočítavate obraty za každý mesiac, aby ste zistili, či už máte povinnosť registrovať sa za platiteľa DPH?
-
Dávajú vám klienti neskoro doklady a vy zistíte, že klient už dávno mal byť platiteľom DPH?
Táto pomôcka vám pomôže ….
… jednoducho, pohodlne a VČAS sledovať výšku obratu za sledované obdobie (rok 2025) podľa novely Zákona 222/2004 Z. z. a to len po zadaní základných údajov:
-
- obratu z vystavených faktúr v sledovanom období
- a údajoch z eKasy v sledovanom období
- obratu z vystavených faktúr v sledovanom období
Pomôcka Obrat na povinnú registráciu DPH slúži na sledovanie obratu DPH v zmysle novely Zákona 222/2004 Z. z. platnej od 1.1.2025. Touto novelou došlo k zmene výšky sledovania obratu ako aj k zmene spôsobu registrácie za povinného platiteľa DPH.
Sú určené dve finančné hranice obratu, pri ktorých vzniká povinnosť registrácie:
- Prvá hranica je vo výške 50 000 eur. Pri dosiahnutí tejto sumy, kedykoľvek v priebehu roka, vzniká zdaniteľnej osobe povinnosť registrácie za platiteľa DPH do 5 pracovných dní od dátumu prekročenia tohto obratu. Zdaniteľná osoba sa stáva platiteľom DPH od prvého dňa nasledujúceho roka (od 1.1.2026).
- Pri prekročení sumy obratu vo výške 62 500 eur vzniká povinnosť zdaniteľnej osobe registrovať sa za platiteľa dane do 5 pracovných dní od dátumu prekročenia tohto obratu. Platiteľom sa ale stáva okamžite a dani z pridanej hodnoty už podlieha aj dodanie, vďaka ktorému došlo k prekročeniu sumy 62 500 eur.
Preto je nevyhnutné sledovať si obrat kontinuálne počas celého roka – na dennej báze. Nestačí si obrat spočítavať až po ukončení mesiaca (alebo dokonca po dlhšom intervale), zvlášť v prípadoch, kedy sa blíži prekročenie hranice na povinnú registráciu za platiteľa DPH.
Odporúčanie – pomôcku môžete objednať pre svojich klientov, aby si evidovali obraty a po prekročení limitov vás včas informovali aby ste ich mohli včas v zákonnom termíne zaregistrovať za platiteľov DPH.
Táto pomôcka vám práve s týmto pomôže.
POPIS FORMULÁRA – VERZIA 2025
V pomôcke stačí zadať len tržby z eKasy a sumy vystavených faktúr (resp. iných dodaní, ktoré sa počítajú do obratu DPH). Tieto sumy zadáte v časti Dodanie – faktúry (1) a v časti Dodanie – pokladňa (2).
Do stĺpca “z evidencie 01-12” (3) vám vstupujú sumy priamo z mesačných hárkov 01-12 (3) kde evidujete obraty vrámci mesiaca na dennej báze. Vrámci každého mesiaca evidujete dátum, sumu, následne z rozbaľovacieho zoznamu vyberiete, či sa jedná o obrat v pokladni alebo o faktúru a môžete si zadať aj poznámku. Údaje sa automaticky prenášajú do hlavného hárku do stĺpca Dodanie – faktúry z evidencie 01-12 (3) a Dodanie – pokladňa z evidencie 01-12 (3).
Pokiaľ nepotrebujete evidovať obraty na dennej báze, ale len mesačne, tak údaje na hárkoch 01-12 (3) nezadávate, ale môžete údaje uviesť na hlavnom hárku manuálne v každom mesiaci a to v stĺpci “mimo evidencie” (4). Tento postup ale neodporúčam, nakoľko sa môže stať, že nedodržíte termín registrácie do 5-tich dní po prekročení obratu.
Pokiaľ budete obraty evidovať na dennej báze, a v niektorom z mesiacov nebude žiadne dodanie, pole v stĺpci “z evidencie 01-12” sa v tomto mesiaci kvôli prehľadnosti sfarbí tmavším podkladom (5).
Časť SPOLU (6) slúži na kontrolu celkových súm všetkých obratov za celé sledované obdobie. Rovnako sú spočítavané aj obraty podľa jednotlivých mesiacov – SPOLU za mesiac (7).
V stĺpci Spolu obrat za sledované obdobie (8) sa spočítava obrat kumulovane za sledované obdobie. Riadky jednotlivých mesiacov sa dynamicky sfarbujú podľa toho, či je kumulovaná suma pod hranicou 50 000 eur, v hranici nad 50 000 eur a v hranici na 62 500 eur.
V stĺpci “Do vzniku platcovstva od 1.1.2026 ešte chýba” (9) sa zobrazuje suma, ktorá ešte chýba do prekročenia obratu 50 000 eur. Takto máte vopred prehľad, kedy cca hrozí registrácia z dôvodu prekročenia obratu 50 000 eur. Po prekročení limitnej sumy sú čísla zobrazené mínusovou hodnotou (o toľko ste prekročili hranicu obratu 50 000 eur).
Stĺpec “Pomer obratu k 50 000,00” (10) vám oznamuje percentuálnu výšku obratu k sume limitu 50 000 eur. Polia sa dynamicky zafarbujú podľa percentuálnej výšky dosiahnutého obratu.
V stĺpci “Do vzniku platcovstva od aktuálneho mesiaca ešte chýba” (11) sa zobrazuje suma, ktorá ešte chýba do prekročenia obratu 62 500 eur. Takto máte vopred prehľad, kedy cca hrozí registrácia z dôvodu prekročenia obratu 62 500 eur. Po prekročení limitnej sumy sú čísla zobrazené mínusovou hodnotou (o toľko ste prekročili hranicu obratu 62 500 eur).
Stĺpec “Pomer obratu k 62 500,00” (12) vám oznamuje percentuálnu výšku obratu k sume limitu 62 500 eur. Polia sa dynamicky zafarbujú podľa percentuálnej výšky dosiahnutého obratu.
Stĺpec STAV DPH (13) vám prehľadne zobrazuje kedy ste obrat ešte neprekročili (Neplatiteľ DPH), kedy ste prekročili hranicu 50 000 eur (Platiteľ od 1.1.2026) a kedy ste prekročili hranicu 62 500 eur (Platiteľ teraz).
Riadky v časti (14) vám oznamujú, ako máte postupovať pri prekročení obratu 50 000 eur a pri prekročení obratu 62 500 eur.
Po kliknutí na pole “§ 4 Zákona 222/2004 Z.z” (15) sa vám otvorí stránka s aktuálnym znením zákona o dani z pridanej hodnoty.
Po kliknutí na pole “Tlačivo na registráciu za platiteľa DPH” (16) sa vám otvorí elektronický formulár na stránke Finančnej správy.
UKÁŽKOVÁ VERZIA
(Po stiahnutí a otvorení povoľte úpravy v hornej lište)
Na používanie pomôcky je potrebný MS OFFICE Excel vo verzii 2010 a vyššej. V prípade používania verzie 2007 a nižšej nie je garantovaná plná funkčnosť pomôcky.
Pomôcka je viazaná len pre odberateľa, ktorého údaje sú uvedené v objednávke a nie je možné ho použiť pre inú firmu alebo živnostníka.
Pokiaľ chcete pomôcku objednať pre FO nepodnikateľa, ako IČO uveďte: 12345678
Viac info vo Všeobecných obchodných podmienkach.
Cena pomôcky je uvedená v objednávkovom formulári
Číslo verzie pomôcky, ktorú momentálne používate je uvedené v pravej dolnej časti: “Ver. X.X.X (DD.MM.RRRR)”
Na základe objednávky vám bude na vašu mailovú adresu uvedenú v objednávke ihneď zaslaný doklad na vykonanie úhrady.
Po úhrade tohto dokladu (Objednávky) vám mailom zašleme pomôcku podľa vašej objednávky a vyúčtovaciu faktúru.
V prípade potreby nás neváhajte kontaktovať. Radi Vám odpovieme na Vaše otázky
NAJNOVŠIE KOMENTÁRE