Menia sa podmienky na používanie motorového vozidla, ktoré zamestnanec využíva počas pracovnej cesty. Čo všetko novela Zákona 283/2002 Z. z. obnáša a čo to bude znamenať pre zamestnávateľov a ich zamestnancov?
Novela zákona o cestovných náhradách schválená 23. októbra 2024 Národnou radou SR upravuje najmä preukazovanie a úhradu výdavkov za spotrebované pohonné látky či nabíjania elektrovozidiel a plug-in hybridných vozidiel. Navyšuje tiež spotrebu uvedenú v doklade o vozidle podľa rôznych noriem o 10%, čím sa spotreba uvedená v doklade o vozidle zreálni so skutočnou spotrebou pohonnej látky.
Informovanosť a spresnenie právnej úpravy
S cieľom zvýšiť predvídateľnosť podnikateľského prostredia a vzhľadom na automatický vzorec pre určenie súm stravného a súm základných náhrad za používanie cestného motorového vozidla, navrhuje sa podobne ako pri sume minimálnej mzdy informovať zamestnávateľov a zamestnancov o zvýšení predmetných súm uverejnením oznamu v Zbierke zákonov Slovenskej republiky v dostatočnom časovom predstihu.
Z dôvodu opakujúcich sa požiadaviek z praxe a s cieľom spresnenia práv zamestnanca a povinností zamestnávateľa sa navrhuje spresniť právnu úpravu používania cestného motorového vozidla zamestnanca na pracovnej ceste, pokiaľ ide o preukázanie a úhradu výdavkov, ktoré sa týkajú pohonných látok, a zaviesť tam, kde je to potrebné, osobitné pravidlá pre elektrovozidlá a plug-in hybridné vozidlá.
Zákon 283/2002 Z.z. v paragrafe 7 ustanovuje, že ak sa zamestnanec písomne dohodne so zamestnávateľom, že pri pracovnej ceste použije cestné motorové vozidlo okrem cestného motorového vozidla poskytnutého zamestnávateľom, patrí mu základná náhrada za každý 1 km jazdy (ďalej len „základná náhrada”) a náhrada za spotrebované pohonné látky. Novelou zákona, ktorá začne platiť od 1. decembra tohto roka, je spresnenie právnej úpravy používania cestného motorového vozidla zamestnanca na pracovnej ceste v súvislosti s preukázaním a úhradou výdavkov týkajúcich sa pohonných látok.
Pre zamestnanca dochádza (aj) k týmto zmenám:
– v odseku 1 paragrafu 7 dochádza k spresneniu poskytovania náhrady a to tak, že zamestnávateľ môže so zamestnancom písomne dohodnúť aj poskytnutie náhrady za použitie vozidla v sume zodpovedajúcej cene cestovného lístka pravidelnej verejnej dopravy (to neplatí, ak zamestnanec použije vozidlo na žiadosť zamestnávateľa).
– v odseku 4 došlo k zmene v znení výpočtu náhrady za spotrebované pohonné látky, kde sa pri určení náhrady pri pracovnej ceste vychádza z jednotkovej ceny pohonnej látky (odsek 5), ktorá sa násobí spotrebou (zistenou na základe odsekov 6 až 10 z príslušného dokladu alebo na základe príslušnej skutočnosti, pričom ide spravidla o vymedzenie počtu litrov pohonnej látky na 100 km) vo vzťahu ku každému (aj začatému) kilometru jazdy.
Zavádza sa zvýšenie spotreby uvedenej v doklade o vozidle podľa rôznych noriem o 10 %, čím sa spotreba uvedená v doklade o vozidle zreálňuje so skutočnou spotrebou pohonnej látky (ods. 6):
(6) Spotreba uvedená v doklade vozidla sa na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky použije takto:
a) ak je v doklade vozidla uvedená spotreba len podľa príslušnej slovenskej technickej normy, použije sa spotreba podľa tejto normy zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste zvýšená o 40 %,
b) ak je v doklade vozidla uvedená spotreba podľa slovenskej technickej normy a predpisu Európskej hospodárskej komisie alebo podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie, použije sa spotreba podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie vypočítaná aritmetickým priemerom zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste spotreba podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie určená pre jazdu v meste zvýšená o 10 %,
c) ak je v doklade vozidla uvedená spotreba v členení na mestský cyklus, mimomestský cyklus a kombinovaný cyklus, použije sa spotreba zodpovedajúca príslušnému cyklu premávky zvýšená o 10 % alebo spotreba zodpovedajúca kombinácii jednotlivých cyklov premávky odvodených od konkrétneho režimu jazdy vozidla zvýšená o 10 %; pri kombinácii jednotlivých cyklov premávky sa na žiadosť zamestnanca použije iba spotreba pre kombinovaný cyklus zvýšená o 10 %,
d) ak je v doklade vozidla uvedená spotreba bez členenia na cykly, použije sa táto spotreba zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste zvýšená o 20 %,
e) ak je v doklade vozidla, ktoré je poháňané len elektrickou energiou, uvedená spotreba elektrickej energie, použije sa táto spotreba zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla na rýchlostných cestách a diaľniciach zvýšená o 20 %.
(7) Ak je pohonnou látkou plyn alebo plyn v kombinácii s inou pohonnou látkou, spôsob výpočtu náhrady za spotrebované pohonné látky dohodne osobitne za jednotlivé pohonné látky zamestnávateľ so zamestnancom na základe podmienok pracovnej cesty, cien pohonných látok a spotreby. Ak je v doklade vozidla uvedená spotreba oboch pohonných látok, pri dohode podľa prvej vety sa prihliada aj na túto spotrebu.
(8) Ak je pohonnou látkou elektrická energia, ktorá sa získava aj nabíjaním z elektrickej siete, v kombinácii s inou pohonnou látkou, spôsob výpočtu náhrady za spotrebované pohonné látky dohodne osobitne za jednotlivé pohonné látky zamestnávateľ so zamestnancom na základe podmienok pracovnej cesty, cien pohonných látok a spotreby. Ak je v doklade vozidla uvedená spotreba oboch pohonných látok, pri dohode podľa prvej vety sa prihliada aj na túto spotrebu.
(9) Na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky môže zamestnanec spotrebu elektrickej energie vozidla poháňaného len elektrickou energiou preukázať aj meračom zabudovaným priamo vo vozidle, ktorým možno preukázateľne zistiť spotrebu elektrickej energie.
(10) Ak sa skutočná spotreba nezhoduje so spotrebou uvedenou v doklade vozidla upravenou podľa odseku 6 alebo ak spotreba v doklade vozidla nie je uvedená, spotrebu na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky môže zamestnanec preukázať:
a) dokladom vozidla rovnakého typu, variantu a verzie s rovnakým druhom pohonnej látky, s rovnakým objemom valcov motora alebo s rovnakým výkonom, ak ide o vozidlo poháňané elektrickou energiou,
b) dokladom vydaným osobou, ktorej bola udelená autorizácia podľa osobitného predpisu, alebo
c) technickými údajmi výrobcu alebo zástupcu výrobcu.
Na základe tohto zvýšenia spotreby v rámci novely bude výpočet náhrady za používanie cestného motorového vozidla nasledovný:
Príklad: Zamestnanec Juraj sa zo zamestnávateľom písomne dohodli, že na pracovnú cestu 25.10.2024 z Brezna do Bratislavy a späť použije vlastné motorové vozidlo. Počet kilometrov, ktoré na aute prejde je 560, z toho 50 km v meste. Jeho motorové vozidlo má spotrebu 6,8 litra mimo mesta na 100 km podľa normy STN v technickom preukaze. Pred cestou natankoval pohonné hmoty v cene 1,71 eur za liter.
1.) Výpočet náhrady za PHL do 30.11.2024:
a.) 1,71 x 6,8/100 x 510 km = 59,3028 eur
b.) 1,71 x 9,52/100 x 50 km = 8,1396 eur
SPOLU náhrada za PHL: 67,4424 = 67,45* eur
+ základná náhrada za km: 560 x 0,265 = 148,40 eur
SPOLU za PHL + základná náhrada za km do 30.11.2024 = 215,85 eur
2.) Výpočet náhrady za PHL od 1.12.2024:
a.) 1,71 x 7,48/100 x 510 km = 65,2331 eur
b.) 1,71 x 10,472/100 x 50 km = 8,9536 eur
SPOLU náhrada za PHL: 74,1867 = 74,19* eur
+ základná náhrada za km: 560 x 0,265 = 148,40 eur
SPOLU za PHL + základná náhrada za km od 1.12.2024 = 222,59 eur
(*Výsledná suma sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor).
1a.) Základná spotreba PHL 6,8 l = 6,8 l
1b.) Základná spotreba PHL 6,8 l + 40% v meste = 9,52 l
2a.) Základná spotreba PHL 6,8 l + 10% = 7,48 l
2b.) Základná spotreba PHL 6,8 l + 10% + 40% v meste = 10,472 l
Pohonná látka – elektrická energia
V prípade, ak je pohonnou látkou elektrická energia, novela zákona špecifikuje, že za doklad o kúpe sa považuje aj doklad, z ktorého možno odvodiť jednotkovú sadzbu za elektrickú energiu pre domácnosť, v ktorej zamestnanec vozidlo nabíjal. Okrem dokladu z nabíjacej stanice to môže byť doklad od dodávateľa elektrickej energie pre domácnosť zamestnanca, v ktorom je uvedená jednotková sadzba elektrickej energie pre domácnosť, ak motorové vozidlo nabíjal doma. Môže to byť aj iné miesto nabíjania, ale vždy musí zamestnanec preukázať jednotkovú cenu elektrickej energie, kde automobil nabíjal. To, kde môže zamestnanec auto nabíjať by mal mať so zamestnávateľom dohodnuté. Pokiaľ zamestnanec nevie alebo nemá možnosť preukázať cenu za nabíjanie vozidla dokladom o kúpe, môže použiť údaje Štatistického úradu SR, ktorý od 1. januára 2024 sleduje v rámci kategórie „Priemerné ceny pohonných látok v SR (týždenne)“, aj:
– Elektrická energia AC nabíjanie (eur / kWh)
– Elektrická energia DC nabíjanie (eur / kWh)
– Elektrická energia ultra nabíjanie (eur / kWh)
t. j. nielen priemernú cenu – benzín, nafta, plyn (CNG, LNG).
Upravuje sa aj spôsob výpočtu, ak je pohonnou látkou elektrická energia, ktorá sa získava aj nabíjaním z elektrickej siete, v kombinácii s inou pohonnou látkou, spôsob výpočtu náhrady za spotrebované pohonné látky dohodne osobitne za jednotlivé pohonné látky zamestnávateľ so zamestnancom na základe podmienok pracovnej cesty, cien pohonných látok a spotreby. Ak je v doklade vozidla uvedená spotreba oboch pohonných látok, pri dohode podľa prvej vety sa prihliada aj na túto spotrebu.
Novela umožňuje aj to, že na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky môže zamestnanec spotrebu elektrickej energie vozidla poháňaného len elektrickou energiou preukázať aj meračom zabudovaným priamo vo vozidle, ktorým možno preukázateľne zistiť spotrebu elektrickej energie.
Preukazovanie spotreby
Novela zákona spresňuje spôsob preukazovania spotreby, ak sa skutočná spotreba nezhoduje so spotrebou uvedenou v doklade vozidla upravenou podľa odseku 6 alebo ak spotreba v doklade vozidla nie je uvedená, spotrebu na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky môže zamestnanec preukázať:
a) dokladom vozidla rovnakého typu, variantu a verzie s rovnakým druhom pohonnej látky, s rovnakým objemom valcov motora alebo s rovnakým výkonom, ak ide o vozidlo poháňané elektrickou energiou,
b) dokladom vydaným osobou, ktorej bola udelená autorizácia podľa osobitného predpisu, alebo
c) technickými údajmi výrobcu alebo zástupcu výrobcu.
—–
Miroslav Gandžala, účtovná spoločnosť AGRICO, s.r.o. www.agrico.sk
Článok bol publikovaný v Hospodárskych novinách 30.10.2024
Foto: Shutterstock
NAJNOVŠIE KOMENTÁRE